Det skal være trygt og forudsigeligt at blive afleveret i Sandslottet hver dag. Derfor følger hverdagen hos os en fast ramme, som vi fylder ud med forskellige lege og aktiviteter. Når rammerne for dagen er trygge og genkendelige, er det nemlig lettere for børnene at folde sig ud og prøve nye ting af - for eksempel at tale højt foran de andre børn, smage på en fremmed grøntsag til frokost eller spille et nyt spil.
Morgen
Vi tager imod de første børn fra kl. 7, og her serveres morgenmad i vores fællesrum ved køkkenet. Til de børn, som kommer tidligt, men ikke er sultne, indretter vi legezoner i fællesrummet, hvor de langsomt og roligt kan finde ind i dagen.
Når vi har spist morgenmad, går vi ud på vores stuer og laver forskellige rolige aktiviteter. Vi går op i, at morgenerne er rolige stunder, så børnene, og særligt dem der har sværere ved at blive afleveret, møder ind til en rar og rolig start på dagen, hvor der er tid til at tage godt imod dem.
Formiddag
Kl. 9 holder vi morgensamling inde på alle stuer og spiser formiddagssnack. Her gennemgår vi sammen, hvad der skal ske i løbet af dagen - både de faste ting som måltider og lur, men også de øvrige aktiviteter, der er planlagt for dagen. Vi gør stor brug af piktogrammer, når vi sammen snakker om og gennemgår dagen.
Piktogrammerne er små billeder, som illustrerer alt fra håndvask, garderobe eller frugt til legeplads, bøger eller kreatid. Når vi har morgensamling sætter vi piktogrammerne på en tavle, så børnene kan se, hvad der skal ske i løbet af dagen. Når børnene ser billeder af dagens aktiviteter, små som store, husker de det nemlig i højere grad, og det skaber tryghed.
I vuggestuen holder vi os til 4-5 piktogrammer om dagen, hvor vi i børnehaven godt kan fylde op til 20 piktogrammer på dagens tavle. Efter samlingen hænges tavles et fast sted på stuen, hvor børnene løbende kan gå hen og følge med i, hvad det næste, der skal ske, er.
Efter gennemgangen deler vi os typisk op i mindre grupper og laver aktiviteter med udgangspunkt i de forskellige børnegrupper, og hvor børnene er i deres udvikling. Nogle børn har behov for flere ture ud af huset, mens andre børn har behov for at fordybe sig i rolige aktiviteter eller at opbygge nogle gode relationer gennem leg.
Frokost
Omkring kl. 11 spiser vi frokost, som laves af vores dygtige køkkenpersonale. Børnene er selv med til at servere og øse maden op, og de spiser som udgangspunkt selv - men de voksne sidder med ved bordet og hjælper alle børn til at få en god oplevelse med maden. Du kan læse mere om, hvordan måltidet foregår her.
Vi laver mad med børnene to gange om ugen. En gruppe børn fra både vuggestuen og børnehaven er sammen i køkkenet og hjælper med at lave mad - det kan være alt fra at bage en æblekage eller filetere en fisk. Det er samme børnegruppe, der laver mad sammen i 3-5 uger, hvorefter en ny gruppe kommer til i køkkenet.
Eftermiddag
Efter frokost er det tid til lur for de børn, som sover til middag. Resten af børnene er typisk på legepladsen imens, og hvis vejret ikke er til det, sætter vi forskellige legezoner op indenfor.
I vuggestuen får børnene mad, efterhånden som de vågner og bliver sultne. I børnehaven samles vi om eftermiddagsmåltidet, og ofte læser vi en historie eller taler sammen imens - det sker også, at vi spiller guitar og synger sange, gerne med mad i munden.
I løbet af eftermiddagen slår vi stuerne sammen og leger på tværs af stuerne, mens børnene løbende bliver hentet.