Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltider

Måltiderne er en stor del af vores hverdag i Sandslottet, og det er ikke bare en anledning til at samles, hygge os og være fælles om noget, men også en anledning til udvikling og læring. Vi har en dygtig køkkenmedarbejder, som serverer skøn og økologisk mad til os gennem hele dagen - lige fra morgenmad til dem, der afleveres tidligst, til eftermiddagssnack inden børnene bliver hentet igen.

I kan følge med i, hvad vi får at spise, på køkkenets egen Instagram-profil.

Fordi vi hver dag bruger lang tid på måltiderne, er vi også meget bevidste om, hvordan vi bruger måltidet som et pædagogisk rum, hvor børnene ikke bare får stillet sulten, men også danner relationer, er nysgerrige, udvider deres horisont og lærer at være selvhjulpne. Frem for at have regler og retningslinjer ved måltiderne, arbejder vi med dogmer. Det betyder, at vi ved måltiderne retter os efter, hvad børnenes rettigheder for læring og udvikling er i situationen, fremfor hvad barnet må og skal.

Madmod

Vi har således en række måltidsdogmer, som blandt andet går på, at måltidet er en sanselig oplevelse, hvor man gerne må mærke og sanse maden med hænderne, og at børnene har ret til at takke nej til mad og kun smage på det, de har lyst til. Men det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke går op i at inspirere og motivere børnene til at smage nye madvarer og opbygge madmod.

Derudover har børnene ret til, at måltidet er et roligt og forudsigeligt rum, hvor de voksne deltager, er nærværende og tilstede i børnehøjde, så børnene føler sig trygge i at spise maden. Ved måltiderne går vi op i, at børnene lærer at øse mad op, spise selv og mærke efter, om de er sultne og mætte.

Vi bruger sukker som krydderi i maden og serverer gerne søde sager ved højtiderne. Når børnene deler ud ser vi derimod gerne, at I tager sukkerfrie godter med i stedet - det kunne være boller eller frugt.